דין דיאגנוסטיקה - חטיבת הסוכרת - תזונה לסוכרתיים

שירות לקוחות
04-6175390

אתר לצוותים הרפואיים
www.accu-chek.com/hcp

תזונה לסוכרתיים

נכתב ע"י: שיר אקרלינג | רביעי, 08 אוקטובר 2014
עודכן לאחרונה: רביעי, 08 אוקטובר 2014

שמירה על תזונה נכונה ומאוזנת חשובה לכולם – בין אם מדובר על אנשים בריאים או על חולי סוכרת, אך עבור חולי הסוכרת התזונה הינה המרכיב המרכזי בשמירה על איזון רמות הסוכר בדם ולכן עליהם להקפיד על תפריט מאוזן אשר כולל את כל אבות המזון לרבות הויטמינים והמינרלים. חשוב לזכור כי לכל אדם צרכים תזונתיים שונים ולכן יש להתאים את התפריט בהתאם למינו, גילו, משקל גופו, רמת פעילותו הגופנית וסגנון חייו של הסוכרתי. בכדי לדעת בדיוק מהו התפריט המתאים, רצוי להיפגש עם דיאטנית אשר מתמחה בתחום הסוכרת.

להלן מספר המלצות בתחום תזונה לסוכרתיים:


1. הקפידו לאכול פחמימות מורכבות אשר מתפרקות לאט ומאזנות את רמות הסוכר (לעומתן, פחמימות פשוטות יתפרקו במהירות ויגרמו לתנודות קיצוניות ברמות הסוכר בדם).
2. תכננו את שעות הארוחות – אכלו בשעות קבועות (מומלץ לאכול כ- 5- 6 ארוחות קטנות ולפרוס אותן על פני שעות היום) ואיכלו כמות נכונה של פחמימות מורכבות בכל ארוחה. חשוב לציין כי ניתן לשלב בין סוכרת ופעילות גופנית – (הפעילות הגופנית משפרת את מצב החולים) אך חשוב להתאים את המזון לרמת הפעילות.
3. כללו בתפריט סיבים תזונתיים. הסיבים מפחיתים את תנודות ייצור האינסולין, מסייעים לחילוף החומרים, יוצרים תחושת שובע ומפחיתים את רמת הכולסטרול.
4. אכלו בשר ודגים (מכילים אומגה 3 אשר מפחיתה את הסיכון למחלות לב והתקפי לב), עוף ללא עור ומוצרי חלב בעלי אחוזי שומן נמוכים. נסו להימנע מאכילת גבינות שמנות, בצק עלים, חטיפים, מאפים מטוגנים, בשר אדום וכו' (מזונות אלו מכילים שומני טראנס אשר מעלים את רמת הכולסטרול הרע ומפחיתים את רמת הכולסטרול הטוב) והעדיפו מזון אשר מכיל שומן בלתי רווי (נמצא בזיתים, טחינה, תירס וכו').
5. העדיפו מזון מאודה, מבושל, אפוי, עשוי במיקרוגל או בגריל על פני מזון מטוגן והעדיפו רטבים על בסיס יוגורט מאשר רטבים על בסיס שמן.
6. שתו הרבה מים – כ- 8 - 10 כוסות ביום והימנעו לגמרי ממשקאות תוססים או ממותקים. כמו כן, הימנעו ממתיקים מלאכותיים. תוכלו להמתיק את המזון והשתייה על ידי סטיוויה, ממרח שקדייה או דבש. בנוגע לקפה - ניתן לשתות עד 2 כוסות קפה ביום.
7. אכלו ירקות רבים עם הקליפה והקפידו שלא לאכול יותר מ - 3 פירות ביום – העדיפו פירות שלמים מאשר מיצים אשר מכילים סוכר רב.
8. הגבילו את כמות המלח - צרכו פחות מכפית מלח ביום. שימו לב כי מונוסודיום גלוטומט, תבלינים שונים, מרקים מוכנים וכו' מכילים כמויות רבות של מלח. הפחתת כמויות המלח תגרום ללחץ הדם לרדת.

מתכונים לחולי סוכרת

חשוב מאוד ליהנות מהאוכל ולאכול מגוון. באמצעות שיטוט באינטרנט תוכלו למצוא מגוון מתכונים אשר מתאימים לחולי סוכרת.

להלן דוגמא למתכון עבור סלט ירוק עם תירס, שעועית ירוקה ועוף: חומרים: מחבת טפלון, 200 גרם שעועית ירוקה קפואה וחתוכה, כוס של גרגירי תירס, 400 גרם חזה עוף (יש לחתוך את חזה העוף לרצועות), עלי בייבי לסלט ו- 2 גבעולים של בצל ירוק חתוך לרצועות.

מרכיבים לתיבול העוף: (משרה, יש להכין יום לפני) : 1 כף דבש, 1 כף של שמן זית, 2 שיני שום כתושות, 2 כפות חומץ בלסמי, 1/2 כפית מלח ו- 1/4 כפית של פלפל שחור.

מרכיבים עבור רוטב לסלט: 1 כף דבש, 1 כף של שמן זית, 2 כפות של חומץ בלסמי, 1 כפית חרדל (חרדל גרגירים), מלח ופלפל שחור.

הכנה: א.יש לערבב את חומרי המשרה יום אחד לפני ההכנה, להוסיף את רצועות העוף ולערבב. לאחר מכן יש לכסות ולהניח במקרר. ב. יש לחמם את השעועית במיקרוגל למשך 3 דקות, לערבב ולחמם שוב כ - 4- 5 דקות. לאחר מכן יש להוסיף את גרגירי התירס. ג. יש לחמם את מחבת הטפלון, להקפיץ את העוף במשרה שהוכן עד שישחים ולהסירו מהאש. ד. שלב אחרון – יש לסדר את עלי הבייבי בצלחת, להניח את נתחי העוף, התירס והשעועית, לערבב את הרוטב בקערה נפרדת, להוסיפו לסלט ולהוסיף את רצועות הבצל הירוק.

לסיכום: סוכרת ותזונה אינן אויבות ובאמצעות אכילה נכונה אשר עשויה לכלול שפע מתכונים נפלאים וביצוע פעילות גופנית יהיה ניתן להפחית את הסיכונים ולהרגיש טוב.

שתף את הכתבה!
הכתבה עזרה לך? השפיע עליך? דרג אותה!
(2 הצבעות)
10424 צפיות

הכתבות המעניינות ביותר

השתתף בדיון!

רוצה להישאר מעודכן? לקבל למייל את הכתבות הכי מעניינות? הירשם עכשיו לרשימת התפוצה שלנו! Invalid Input Invalid Input Invalid Input